A gostilna védjegye Szlovéniának, az éttermeknek egy különleges kategóriája. Egy gostilna nem csupán egy étterem, ahol finom fogásokat tálalnak elénk, de része a szlovén kultúrának és a kulináris örökségnek. Nemrégiben a Gostilna Slovenija levédett fogalomként jelent meg a szlovén vendéglátóiparban.
2011 szeptembere óta az éttermek szigorú feltételeknek kell, hogy megfeleljenek, ha nevükben használni szeretnék a gostilna szót. A védjegy megszerzéséhez külső és belső kritériumoknak is eleget kell tenni, a feltételek közé beletartozik a termek elrendezése, a minőségi élelmiszerek használata, az alapanyagokat helyi termelőktől kell, hogy beszerezzék, bio zöldségeket és gyümölcsöket használjanak fel, de meg van határozva az étterem zenei kínálata és a kiszolgálás módja is. A védjegy elnyerése tehát a működés valamennyi részletére kiterjed. Ezidáig több mint 30 szlovén étterem mondhatja magát a gostilna cím büszke tulajdonosának.
A Gostilna Slovenija így válik egy kitűnő minőségű és szabályozott termékké, mely a gasztronómiai hagyományok tiszteletben tartásával nyitja meg a fejlődés lehetőségét, egyúttal a kaput afelé, hogy a szlovén konyha nemzetközileg is ismertté váljon.
A szlovén konyhában tulajdonképpen az ország egész történelme jelen van. Ízeiben az Alpok, a mediterrán világ és a Pannon-síkság hagyományai keverednek. Ezeken a vidékeken a fogadóknak sokévszázados múltja van, általában családok működtették őket. Sokszor a földesurak invitálták meg magasrangú vendégeiket, hogy megismertessék velük a régió ízeit, háztáji remekműveiket, melyeket a szlovén vidékeken termő borokkal kísértek.
Azok az éttermek, melyek szlovén ételeket és italokat kínálnak, előnyben részesítik a helyi alapanyagokat és nagy hangsúlyt fektetnek a tradicionális ízvilág megőrzésére, már jó úton járnak, hogy megszerezzék a gostilna rangot. Ha sikerül elnyerni, ezt követően egy bizottság folyamatosan ellenőrzi a színvonalat és az étterem kivételes promóciós lehetőségekhez juthat, hogy szélesebb körben is hírnevet szerezzen magának és még több vendéget csalogasson be. Az éttermek különböző kurzusokon vesznek részt, melyek révén még inkább emelhetik a színvonalat, hiszen folyamatos változtatásokat kell eszközölniük a kínálatban és a szolgáltatások tekintetében is. A gostilna cím birtoklása tehát nem jelenti azt, hogy az étterem ül a babérjain, a cél az előrelépés minden tekintetben.
Hogy mit jelent mindez a vendég szempontjából? Aki ellátogat egy bárba vagy egy Michelin-csillagos étterembe, nagyjából tudja, mire számíthat. A szlovén éttermekbe betérve azonban a látogatók nem tudják, hogy mi fogadja őket. A gostilna védjegy ezt is megváltoztatja, hiszen garantálja a vendégek számára, hogy ízelítőt kaphatnak a szlovén konyha legjavából. A hagyományos és a modern éttermekre ez egyaránt vonatkozik a minőség, az ételek és italok kínálata, az alapanyagok, az építészeti elemek és a berendezés tekintetében is. A Gostilna Slovenija még kevés hazai vendégnek mond valamit, még kevesebb külföldi van, aki tudná, mit takar a fogalom. Ennek megfelelően próbálják egyre nagyobb körben elterjeszteni, amiben a Szlovén Idegenforgalmi Szövetség is fontos szerepet vállal.
Szlovéniában több mint 3000 vendéglátóipari létesítmény működik, melyeknek többsége étterem. Itt az emberek nem csupán az étvágyukat csillapítják, de találkoznak egymással, kellemes beszélgetéseket folytatnak a barátaikkal, miközben kulináris élményekben is részük van. A szlovén éttermek kínálata a nemzeti konyha sajátosságait kell, hogy visszatükrözze, kombinálja a gasztronómiai örökséget a kortárs irányzatokkal és eljárásokkal.