Sveti Ivan strand - Lubenice

Cres-sziget büszkén tudhatja magáénak a gyönyörű partszakaszokban egyébként sem szűkölködő Horvátország legszebb strandjait és lagúnáit. Tagolt partjai mentén elsősorban azok találják meg számításaikat, akik békés, természetközeli pihenésre vágynak. Krk után a második legnagyobb kiterjedésű horvát sziget Cres, melynek élővilága a vízben és a szárazföldön egyaránt nagyon gazdag, ugyanakkor nemcsak természeti szépségben, de hangulatos kisvárosokban és történelmi látnivalókban is bővelkedik.

Bár komppal Krk-szigetről könnyedén megközelíthető, mégsem került annyira a turisták fókuszába, mint sok más horvát sziget, melyeken egyre erősebben hagyja ott nyomát a nemzetközi idegenforgalom. A legtöbb turista csupán egynapos kirándulás erejéig tesz kitérőt Cres-szigetre.

A sziget strandjai változatos képet mutatnak. A legérintetlenebb partszakaszokat gyakran csak nehezen lehet megközelíteni, a sziklás öblökbe a turistáknak csak egy része merészkedik le, de a kristálytiszta víz és a háborítatlan környezet megéri a fáradtságot.

Sveti Ivan strand – Lubenice

A Lubenice falu alatt fekvő strandot Cres legszebbjeként tartják számon. Partja ugyan kavicsos, de amint közelebb megyünk a vízhez, a kavicsok mérete úgy csökken, míg végül szinte már homokos talaj vezet a tengerbe, ami már kellemesen puha, mégsem ragad a lábunkra és a törölközőnkre. Túlzás nélkül lehet mondani, hogy a Sveti Ivan strand egyszerűen tökéletes. De minthogy semmit sem adnak ingyen, a gyönyörűség árát a strand megközelítésénél kell megfizetni. Bérelhetünk csónakot vagy egynapos hajókirándulással juthatunk el ide. Ha egyiket sem, akkor a sziklákon lélegzetelállító magasságban, 378 m-en ülő Lubenicéből kell legyalogolnunk a parthoz, ami az edzettebbeknek lehet egy kellemes séta, de az átlagembert képes elriasztani a 45 perces út – ami visszafelé, hegynek felfelé kb. 1 órán át tart. Érthető, hogy elsősorban a jachtokkal érkezők látogatják. Ha mégis nekivágunk, vizet bőségesen vigyünk magunkkal!
A Sveti Ivan strandot egyébként a világ 15. legszebb strandjának is megválasztották.

Zdovice strand – Valun

Zdovice strand - Valun

Ha nem szeretünk gyalogolni vagy kisgyerekekkel nyaralunk, Valun a legjobb úti cél Cres-szigeten. A kis halászfalu valamennyi strandja kitűnő az úszáshoz és könnyen megközelíthető, a Zdovice a település keleti felén, kb. 5 percnyire fekszik a központtól. A strand mögött találjuk Horvátország egyik legbájosabb kempingjét, ahol kizárólag sátrazni lehet. A strandon vannak wc-k és zuhanyzók, de árnyékot alig-alig találni, ezért napernyővel felszerelkezve érkezzünk.

Raca strand – Valun

Valun nyugati strandja a Raca, melyet Horvátország egyik legszebb strandjának választottak meg. Sokak szerint a családok számára ez Cres-szigeten a legjobb partszakasz. Még parkolóhelyet sem kell keresgélni, az autót a falu bejáratánál hagyhatjuk, ahol elenyésző parkolási díjért cserébe bármeddig parkolhatunk. Innen gyalog nagyjából 8 perc alatt érünk le a tengerhez. A strandon egy nagy úszómedence is van, a fák alatt rengeteg árnyék, a talaj pedig finom kavicsos. A tenger itt nagyon tiszta és nyugodt, hajók alig-alig járnak errefelé és akár a kis öböl egyik végéből a másikba is nyugodtan átúszhatunk.

Marascica strand – Stivan

Ha elhagyatottabb strandokat keresünk, Cres rejteget néhány igazi gyöngyszemet, ahol jóformán magunkban lehetünk még főszezonban is. Ilyen a Marascica strand, mely 1 km-re fekszik Stival falutól. A partnál néhány helyi halászcsónak van kikötve, de nem nagy a forgalom és a tömeg sem zavarja a strandolást. A tenger nagyon tiszta és kiváló a fürdőzésre. Az aprókavicsos strandon néhány zuhanyzó is található, ha tovább sétálunk a parton, találunk hasonlóan rejtett kis zugokat a part mentén.

Ustrine strand – Ustrine

Ustrine falu alatt Cres-sziget két legcsendesebb strandja fekszik. A falutól egy nagyon meredek út vezet le a tengerhez. Régen még végig le lehetett jutni autóval, de nemrég egy sorompóval zárták le az utat. Nagyjából 15-20 perces sétát kell megtennünk a strandig, ami visszafelé a meredek hegyoldalon természetesen jóval több időt vesz igénybe. A gyaloglás elnyeri méltó jutalmát, a két gyönyörű, aprókavicsos strand a türkizszínű vízzel mindenért kárpótol. Ez a partszakasz nagyon biztonságos, így a gyerekek számára is ideális.

Mali bok – Orlec

Bár az úszáshoz legideálisabb és a legkönnyebben megközelíthető strandok többsége Cres-sziget nyugati partjainál található, néhány fantasztikus helyre bukkanhatunk a sziget meredek partvonalú, keleti részén is. Ilyen az Orlec falu alatt fekvő Mali bok, ami nemcsak úszáshoz, de búvárkodáshoz is kitűnő. Mivel a tenger nagyon hirtelen mélyül, kissé ijesztő lehet, de Cres keleti részén ezek a nagyon meredek partok a jellemzőek. A strandhoz egy darabig autóval is lejuthatunk, majd egy nem túl hosszú sétát kell tennünk a partig. Ha szerencsénk van, a kihalófélben lévő, fokozottan védett fakókeselyű egy példányát is megpillanthatjuk.

Koromacna-öböl – Belej

Koromacna-öböl - Belej

Cres-sziget keleti felének másik félreeső zuga a Koromacna-öböl, mely Belej falu alatt fekszik. A strand ugyan elég kicsi, de van egy hullámtörő, ami védelmet biztosít a csónakoknak, akár ezen is napozhatunk. Itt biztosan nem lesz nagy tömeg.
A széles Koromacna-öböl mélykék vízét és barlangjait a búvárok örömmel fedezik fel. A strandot autóval, majd a parkolótól sétával lehet elérni.

Pernat strand – Pernat

Pernat faluból egy gyönyörű, érintetlen környezetben fekvő strandra ereszkedhetünk le. A lejtős úton kb. 1 órányit kell gyalogolnunk, de már út közben lélegzetelállító kilátás nyílik a tengerre, az öblökre és a távoli partokra.

Meli strand – Plat

A Horvátországban csak kis számban megtalálható homokos strandok egyike ez. Cres-sziget keleti oldalán, egy öbölben található, csak gyalog vagy hajóval lehet megközelíteni. Autóval Plat faluban tudunk leparkolni, onnan egy jó félórás sétát kell megtennünk a kitáblázott ösvényen. A strandon a tenger vize sekély, ez és a homokos partok ideálisak a gyerekek számára is. Attól függően, hogy milyen az időjárás, a parton a homokból több nagyobb kő is előtűnhet.

Csatlakozz a csoportunkhoz!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here