Nehéz meglepni egy olyan embert, aki gyakran repül, mégis vannak olyan titkok, amikről sejtése sem lehet. Ezeket csak a repülőtéren dolgozók tudják, de most megtudhatod te is!
11. Hurok a szárnyakon
A legtöbb repülőgépen a vészcsúszda használatához az utasoknak a csúszós szárnyra kell kilépniük. Hogy ez könnyebben menjen, a szárnyakra olyan hurkokat szereltek, amikbe kötelet lehet átfűzni. A kötél egyik végét az ajtóhoz, a másikat a hurokhoz rögzítik. Az utasok a kötélbe kapaszkodhatnak, így könnyebb őket evakuálni.
10. Fejsze a pilótafülkében
Sok országban előírás, hogy a pilótafülkében a mentőfelszerelés részeként kötelező fejszét tartani. Ez tűz esetén segíthet kinyitni a beragadt ajtót, vagy lehet vele egy új nyílást vágni. A repülőgép törzsén jelzés mutatja, hogy hol a legalkalmasabb pont új nyílás vágására vészhelyzet esetén.
9. Lyuk az ablakon
A repülőgépek ablakai 3 rétegűek. A külső réteg a nyomást tartja egyensúlyban, a belső megakadályozza, hogy a belülről keletkezett sérülések miatt az ablak teljesen kitörjön, és van egy középső, melyen egy lyuk található. Ez szabályozza a légáramlást. A nyílás segít kiegyensúlyozni a nyomáskülönbséget, és meggátolja a páralecsapódást.
8. Segédhajtómű
A repülőgépen utazva folyamatosan hallunk valami zajt, még akkor is, ha a motorok még nem működnek. Ezt az APU, azaz a segédhajtómű okozza, melynek feladata, hogy akkor is biztosítsa a rendszer működését, ha a motorok leálltak. A motort is ez indítja be. A segédhajtómű jól jön a rosszabbul felszerelt terminálokban, ahol a megfelelő karbantartás nem lehetséges.
7. Légi marsall szolgálat
A légi marsallok inkognitóban repülnek, és szükség esetén megnyugtatják a zavart keltőket, vagy ártalmatlanná tesznek akár egy terroristát is. Az USA-ban, Franciaországban, Kanadában és sok más országban légi marsall szolgálat működik, erről még film is készült.
6. Pihenőtér a személyzetnek
Egyes repülőkön van egy kicsi, elkülönített helyiség a személyzet számára, ahol a hosszú repülőutak alatt pihenhetnek. Ezek a kis kabinok nem túl kényelmesek, alig lehet beférni, de legalább fekve lehet pihenni.
5. Fogantyúk a vészkijáraton
Ezek a fogantyúk elsősorban az utaskísérők számára lettek kihelyezve, hogy meg tudjanak bennük kapaszkodni, és a pánik esetén a kijáraton kitóduló utasok ne sodorják le őket a gépről.
4. Légkondicionáló rendszer
Gondolkodtál már azon, hogyan jut be friss levegő az utastérbe? A hajtóművekből vezetik be. Valószínűleg ez az oka annak a közhiedelemnek, hogy a repülőn szennyezett a levegő, de ez nem így van. Mielőtt elérné az utasteret, a levegőt megszűrik és lehűtik, szűrője a baktériumok 95%-át megfogja.
3. Cooper-lapát
Ez a kis eszköz egy megoldatlan bűncselekmény után került rá a repülőgépekre. Az elkövető Dan Cooper volt, aki eltérített egy repülőt, majd miután megkapta a váltságdíjat, ejtőernyővel kiugrott a gépből és meglógott. Azóta a Boeing és Airbus gépeken megtalálható az ún. Cooper-lapát, ami azt a célt szolgálja, hogy repülés közben ne lehessen kinyitni a gép ajtaját.
2. Fekete háromszög
Valószínűleg már te is láttál ilyen kis háromszöget a repülő utasterében. Ezek azt a helyet jelölik, ahonnan a legjobban rá lehet látni a szárnyakra. Ennek pedig nagy jelentősége van, hiszen probléma esetén, ha a műszerek nem működnek megfelelően, a pilótának nagy segítség, ha megnézheti, hogy a szárnyakkal minden rendben van-e.
1. A mosdó ajtajának kinyitása
Ha valaki véletlenül bezárja magát a mosdóba, kívülről is ki lehet nyitni az ajtót. A “LAVATORY”, azaz mosdó feliratú táblát kell felemelni, majd nyitott pozícióba csúsztatni.